Vrijwilligers Buitenplaats Berbice ‘Held van VOORSCHOTEN’

Zaterdag 2 februari bezochten Katrien van Meenen, Sjoerd van den Dool en Bram Reinke de vrijwilligers van buitenplaats Berbice Voorschoten.

Op een regenachtige morgen zijn er ruim 30 mensen aan het werk om de tuin van dit prachtige landhuis teonderhouden. Er wordt houtgehakt, compost uitgereden en gewerkt aan het wegzagen van een grote boom door de recente storm is geveld.

De vrijwilligers van de buitenplaats Berbice zijn sinds 2007 bezig om de buitenplaats tot bloei te brengen. Sindsdien wordt er hard gewerkt om het huis, de tuin en de oranjerie te restaureren. Iedere eerste zaterdag van de maand is een grote groep aan het werk in de tuin. Er is genoeg te doen.

Na het dopen van de nieuwe houtschuur sprak Sjoerd van den Dool hiervoor zijn dank uit naar de vrijwilligers. “Door al jullie harde werk wordt dit prachtige landgoed steeds mooier! Wij zijn daar zeer dankbaar voor.”

Katrien van Meenen kandidaat VVD reikte op suggestie van de voorzitter Stan Dessens de bloemen uit aan de oudst aanwezige vrouwelijke vrijwilliger. Het aanstekelijke enthousiasme van alle vrijwilligers heeft Katrien en Bram getroffen. Na de uitreiking volgde daarom nog een rondleiding door de tuin door Marjolein Kooper.

De hoeveelheid kennis die wordt verzameld en gebruikt om de restauratie vorm te geven is indrukwekkend. Na het verschijnen van het boek Begeerlijk Berbice is nog  veel meer nieuws ontrafeld.