Gemeente moet ‘klanten’ beter helpen
Bram
Reinke, 34 jaar, is één van de nieuwe gezichten op de VVD-lijst voor de
gemeenteraadsverkiezingen. Hij wil de komende jaren ervoor zorgen dat inwoners
nog beter geholpen worden door de gemeente. “Natuurlijk is het niet alleen
kommer en kwel. Er gaan veel dingen goed. We krijgen ook complimenten van mensen
die fijn bij burgerzaken zijn geholpen, of dat ons uitvoerend bedrijf een
probleem snel heeft opgelost na een melding. Daar is hard aan gewerkt en dat
mag ook weleens gezegd worden! Toch krijgen wij nog klachten van inwoners dat
ze geen reactie op een brief krijgen, niet worden teruggebeld of dat
formulieren ingewikkeld zijn. Daar moeten we iets aan doen. De gemeente is in
het leven geroepen om ons leven eenvoudiger te maken, en niet andersom.”
Minder regels, meer helderheid
Reinke:
“Als inwoners of bedrijven de gemeente bellen, moet er worden opgenomen en
vragen moeten goed en op tijd worden beantwoord. Het begint met een andere
manier van denken. Een goed voorbeeld is de bomenlijst. Vroeger moest je een
kapvergunning aanvragen als je een boom wilde snoeien. Nu hebben we gewoon een
lijst met bijzondere bomen, en als je boom er niet opstaat, mag je die kappen.
Een heel praktisch voorbeeld dat we breder moeten toepassen. Ook voor een
dakkapel of uitbouw moeten we dat zo aanpakken. Als je niemand tot last bent,
moet je die kunnen plaatsen. De voorwaarden waaronder moeten we helder op de
website zetten. En als je daarbuiten valt, moet je vergunning aanvragen. Dat
scheelt tijd en energie.”
Betere dienstverlening moet je
gewoon doen!
Reinke:
“De VVD gaat aan de slag met een klantvriendelijker dienstverlening. Bouwregels
kunnen we veel eenvoudiger maken, en de website moeten we gebruiken om helder
te communiceren wat wel en niet mag en wat inwoners zonder vergunning al mogen
doen. Verder moet het taalgebruik veel eenvoudiger en moeten we kijken of we
formulieren kunnen inkorten of samenvoegen. Tenslotte moeten we werken aan een
cultuuromslag. Het moet voor iedereen vanzelfsprekend worden om op tijd te
reageren op telefoontjes en brieven. Het politiek bestuur en het management
moeten daar veel strakker op sturen. Misschien helpt het als medewerkers ook
vaker op pad gaan in de gemeente en bij mensen thuis komen.
Dat
is goed voor het wederzijds begrip en zo zijn medewerkers goed op de hoogte van
wat er speelt in ons dorp!”
Voor
meer informatie: Bram Reinke, 06-21382801