Leges in Voorschoten te hoog!?

Wij vinden dat degene die een vergunning aanvraagt, deze ook zelf betaald oftewel een kostendekkend vergunningenbeleid waarin we niet met algemeen (belasting)geld de leges kunstmatig laag houden. Deze keuze is niet terug te vinden in de lijstjes die recent zijn gepubliceerd, en de VVD pleit ervoor dat deze lijstjes dan ook anders en met meer uitleg worden gemaakt.
Dat de leges voor bouwvergunningen in Voorschoten hoog zijn, roept de vraag op hoeveel werk er in zo’n vergunning gaat zitten. Om deze leges te kunnen verlagen of te maximaliseren en tevens de landelijke lijstjes inzichtelijker te maken, vraagt de VVD dat de gemeente per type vergunning een analyse gaat maken van de hoeveelheid uren en tijd die daarin gaat zitten. “Wij merken dat inwoners en ondernemers bijna moedeloos worden van de lange tijd en hoge kosten dat ze maar helemaal geen vergunning meer aanvragen, zegt fractievoorzitter Sjoerd van den Dool, dat kan niet de bedoeling zijn”. De VVD roept het college op met oplossingen te komen die de tijdsduur en kosten van vergunningen verlagen, teneinde een meer uniform en gemiddeld bedrag hoeven te betalen.