Gemeente moet ‘klanten’ beter helpen

Bram Reinke, 34 jaar, is één van de nieuwe gezichten op de VVD-lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen. Hij wil de komende jaren ervoor zorgen dat inwoners nog beter geholpen worden door de gemeente. “Natuurlijk is het niet alleen kommer en kwel. Er gaan veel dingen goed. We krijgen ook complimenten van mensen die fijn bij burgerzaken zijn geholpen, of dat ons uitvoerend bedrijf een probleem snel heeft opgelost na een melding. Daar is hard aan gewerkt en dat mag ook weleens gezegd worden! Toch krijgen wij nog klachten van inwoners dat ze geen reactie op een brief krijgen, niet worden teruggebeld of dat formulieren ingewikkeld zijn. Daar moeten we iets aan doen. De gemeente is in het leven geroepen om ons leven eenvoudiger te maken, en niet andersom.”

Minder regels, meer helderheid

Reinke: “Als inwoners of bedrijven de gemeente bellen, moet er worden opgenomen en vragen moeten goed en op tijd worden beantwoord. Het begint met een andere manier van denken. Een goed voorbeeld is de bomenlijst. Vroeger moest je een kapvergunning aanvragen als je een boom wilde snoeien. Nu hebben we gewoon een lijst met bijzondere bomen, en als je boom er niet opstaat, mag je die kappen. Een heel praktisch voorbeeld dat we breder moeten toepassen. Ook voor een dakkapel of uitbouw moeten we dat zo aanpakken. Als je niemand tot last bent, moet je die kunnen plaatsen. De voorwaarden waaronder moeten we helder op de website zetten. En als je daarbuiten valt, moet je vergunning aanvragen. Dat scheelt tijd en energie.”

Betere dienstverlening moet je gewoon doen!

Reinke: “De VVD gaat aan de slag met een klantvriendelijker dienstverlening. Bouwregels kunnen we veel eenvoudiger maken, en de website moeten we gebruiken om helder te communiceren wat wel en niet mag en wat inwoners zonder vergunning al mogen doen. Verder moet het taalgebruik veel eenvoudiger en moeten we kijken of we formulieren kunnen inkorten of samenvoegen. Tenslotte moeten we werken aan een cultuuromslag. Het moet voor iedereen vanzelfsprekend worden om op tijd te reageren op telefoontjes en brieven. Het politiek bestuur en het management moeten daar veel strakker op sturen. Misschien helpt het als medewerkers ook vaker op pad gaan in de gemeente en bij mensen thuis komen.

Dat is goed voor het wederzijds begrip en zo zijn medewerkers goed op de hoogte van wat er speelt in ons dorp!”

Voor meer informatie: Bram Reinke, 06-21382801