VVD Voorschoten over vluchtelingenmotie: 'Het is voor de bühne en zonde van onze tijd'

De Voorschotense gemeenteraad gaat met een motie tegen de landelijke lijn in, maar niet alle partijen waren voor de oproep. “Het gaat om landelijk beleid dus deze motie is voor de bühne en zonde van onze tijd”, zei VVD-fractievoorzitter Katrien van Meenen in de raadsvergadering. “Alsof we niet genoeg te doen hebben met elkaar.”

Initiatiefnemer van de motie was de PvdA. In de raad legde fractievoorzitter Ad de Graaf uit waarom hij de motie in heeft gediend. “Een aantal gemeente heeft zich al uitgesproken over een ruimhartiger beleid om alleenstaande vluchtelingenkinderen op te vangen. Als Voorschoten zich daarbij aansluit versterkt dat de druk op de regering om ook in Nederland vluchtelingenkinderen op te vangen”, aldus De Graaf. Coalitiepartij in Voorschoten en regeringspartij in Den Haag D66 voegde daar aan toe: “We willen niet op de stoel van het Rijk gaan zitten, maar we hebben gezien met het kinderpardon dat het effectief kan zijn als we als gemeenten gezamenlijk een signaal afgeven richting de Rijksoverheid”, zei fractievoorzitter Adriaan Andringa van D66.

“Er zijn meer brandhaarden in de wereld”
De VVD is zowel op landelijk niveau als lokaal niveau tegen het opvangen van vluchtelingenkinderen in Nederland. “Natuurlijk zien we de tragische omstandigheden in de vluchtelingen kampen, maar we moeten de opvang ter plaatse verbeteren”, zegt fractievoorzitter Van Meenen. Ze steunde daarom de motie van de andere partijen niet. “We begrijpen niet waarom deze crisis er uit wordt gehaald. Er zijn meer brandhaarden in de wereld. Bovendien ontbreekt de financiële onderbouwing van de motie”, aldus de fractievoorzitter.

Met de opmerkingen van Van Meenen haalde ze de woede van SP-fractievoorzitter Erik Maassen op de hals. “Ik wilde er eigenlijk niets over zeggen omdat de motie voor zich spreekt”, zei Maassen. “Deze brandhaard is het gevolg van EU beleid en daar is Nederland voor verantwoordelijk. Deze mensen zitten in kampen die te afschuwelijk voor woorden zijn en waar de anderhalvemetersamenleving een onbestaande luxe is. Ook gaat het over kinderen die in oorlogsgeweld hun familie zijn kwijt geraakt. Die moet je een toekomst bieden en het wordt tijd dat dat gewoon gebeurt.”

Leiden vangt wel op
Het college van burgemeester en wethouders gaat aan de slag met de motie, maar wethouder Paul de Bruijn waarschuwde de raad wel dat zijn invloed klein is. “Het is voor ons als kleine gemeente lastig om deze doelgroep onder te brengen. Het gebeurt wel in grotere gemeenten zoals Leiden. Bovendien hebben we er geen financiële dekking voor en hebben we onze uitdagingen. Het wordt een moeilijke uitdaging”, aldus De Bruijn.

Tekst:door Lieuwe van Slooten voor Sleutelstad